NEW APPROACHES TO EFFICIENCY OF MASSIVE ONLINE COURSE

L. S. Lysitsina, A. A. Pershin, V. L. Uskov


Read the full article 

Abstract

 This paper is focused on efficiency of e-learning, in general, and massive online course in programming and information technology, in particular. Several innovative approaches and scenarios have been proposed, developed, implemented and verified by the authors, including 1) a new approach to organize and use automatic immediate feedback that significantly helps a learner to verify developed code and increases an efficiency of learning, 2) a new approach to construct learning interfaces – it is based on “develop a code – get a result – validate a code” technique, 3) three scenarios of visualization and verification of developed code, 4) a new multi-stage approach to solve complex programming assignments, 5) a new implementation of “perfectionism” game mechanics in a massive online course. Overall, due to implementation of proposed and developed approaches, the efficiency of massive online course has been considerably increased, particularly  1) the additional 27.9 % of students were able to complete successfully “Web design and development using HTML5 and CSS3” massive online course at ITMO University, and 2) based on feedback from 5588 students a “perfectionism” game mechanics noticeably improves students’ involvement into course activities and retention factor.


Keywords:  massive online course, efficiency of e-learning, immediate feedback, learning interfaces, scenario of code visualization and verification, game mechanics, perfectionism, synchronous learning

References
1. Васильев В.Н., Стафеев С.К., Лисицына Л.С., Ольшевская А.В. От традиционного дистанционного
обучения к массовым открытым онлайн-курсам // Научно-технический вестник информационных
технологий, механики и оптики. 2014. № 1 (89). С. 199–205.
2. Васильев В.Н., Лисицына Л.С. Основные направления развития информационно-образовательной
среды вуза в связи с переходом на ФГОС ВПО // Компьютерные инструменты в образовании.
2012. № 4. С. 62–68.
3. Васильев В.Н., Лисицына Л.С. Планирование и оценивание ожидаемых результатов освоения
компетенций ФГОС ВПО // Научно-технический вестник информационных технологий, механики
и оптики. 2013. № 2 (84). C. 142–148.
4. Lisitsyna L., Lyamin A. Approach to development of effective e-learning courses // Smart Digital Futures
2014. 2014. V. 262. Р. 732–738.
5. Boyle E.A., Connolly T.M., Hainey T. The role of psychology in understanding the impact of computer
games // Entertainment Computing. 2011. V. 2. N 2. P. 69–74.
6. Sim T., Gentile D.A., Bricolo F., Serpollini G., Gulamoydeen F. A conceptual review of research on the
pathological use of computers, video games, and the Internet // International Journal of Mental Health and
Addiction. 2012. V. 10. N 5. P. 748–769.
7. Messias, E., Castro J., Saini A., Usman M., Peeples D. Sadness, suicide, and their association with video
game and Internet overuse among teens: results from the youth risk behavior survey 2007 and 2009 //
Suicide and Threatening Behavior. 2011. V. 41. N 3. P. 307–315.
8. Лисицына Л.С. Першин А.А. К вопросу создания Fab lab для подготовки разработчиков
пользовательских веб-интерфейсов на основе HTML и CSS // Дистанционное и виртуальное
обучение. 2014. № 1 (79). С. 32–38.
9. Першин А.А. Средства обучения HTML-верстке, построенные на базе методики автоматической
оценки качества верстки // Материалы V Международной научно-практической конференции
«Информационная среда вуза XXI века». Петрозаводск, 2011. C. 221.
10. Лисицына Л.С. Першин А.А. Электронный курс для обучения технологиям разработки веб-
интерфейсов на основе HTML и CSS // Сб. материалов I международной научно-практической
конференции «Современные проблемы компьютерных наук». Пенза: ПГУ, 2013. С. 83–84.
11. Codecademy [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.codecademy.com, свободный. Яз.
англ. (дата обращения 17.07.2014).
12. Code School [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.codeschool.com, свободный. Яз.
англ. (дата обращения 17.07.2014).
13. Advance Your Career Through Project-Based Online Classes – Udacity [Электронный ресурс]. Режим
доступа: https://www.udacity.com, свободный. Яз. англ. (дата обращения 17.07.2014).
14. Code Avengers: Learn to Code Games, Apps and Websites [Электронный ресурс]. Режим доступа:
http://www.codeavengers.com, свободный. Яз. англ. (дата обращения 17.07.2014).
15. Learn Web Design, Web Development, and More [Электронный ресурс]. Режим доступа:
http://teamtreehouse.com, свободный. Яз. англ. (дата обращения 17.07.2014).
Copyright 2001-2017 ©
Scientific and Technical Journal
of Information Technologies, Mechanics and Optics.
All rights reserved.

Яндекс.Метрика