FROM TRADITIONAL DISTANCE LEARNING TO MASS ONLINE OPEN COURSES

V. N. Vasiliev, S. K. Stafeev, L. S. Lysitsina, A. V. Olshevskaya


Read the full article  ';

Abstract

The issue of transition for higher education institutions of Russia from traditional distance learning to mass electronic education on the basis of the online open courses is considered, its relevance is proved. Analysis of the major prerequisites for transition success is carried out (a demand for the educational Internet resources from mobile devices; existence of a large number of various electronic resources which are successfully used in practice by higher education institutions in remote educational technologies; maintaining experience for electronic magazines of students’ progress for planning and estimation of training results; essential growth of material costs in the world online training market). Key issues of transition are defined and the basic principles of electronic online courses development are formulated. A technique for electronic online course development aimed at the result is given. The technique contains the following four stages: planning of expected training results, course electronic content structuring and training scenarios creation, development of the tests plan and electronic estimated means for automatic control of the planned training results; course realization by means of game mechanics and technologies of network communication between students. Requirements to various forms of control planned in the course of learning results are defined. Two kinds of electronic online courses are assigned (knowledge-intensive and technological courses). Examples of their realization in the authors’ online courses "Wave Optics", "Theory of Graphs ", "Development of Web Interfaces on the Basis of HTML and CSS" created and practically used in NRU ITMO in 2013 are given. Finally, the actual tasks of mass open education development in the leading higher education institutions of Russia are set forth.


Keywords: e-learning; mass open education, mass online open courses, technological platforms, AcademicNT, distance education technologies, information technologies, learning management system, social network

References
1. Bohle S. Librarians and the Era of the MOOC [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.scilogs.com/scientific_and_medical_libraries/librarians-and-the-era-of-the-mooc/, свободный. Яз. англ. (дата обращения 01.12.2013).
2. Булгакова Н. Многоточие в сети. Вузы СНГ будут вместе развивать дополнительное образование [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.poisknews.ru/phpp/files/core/contentfile/contentfile/3b/ad/97/poisk_20131025_017.pdf, свобод- ный. Яз. рус. (дата обращения 01.12.2013).
3. Васильев В.Н., Лямин А.В., Чежин М.С. Система дистанционного обучения второго поколения // На- учно-технический вестник СПбГУ ИТМО. 2007. № 11 (45). С. 148–157.
4. Фомина Н.Н., Кузьмина О.В., Лямин А.В. Гуманитарное образование в условиях балльно-рейтинговой системы // Информационные технологии в гуманитарном образовании. Материалы II Международной научно-практической конференции. Пятигорск: ПГЛУ, 2009. С. 492–498.
5. Морозов И. АйТи-трансформация: как технологии позволяют обучать миллионы людей одновременно [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.forbes.ru/reklama/246648-aiti-transformatsiya-kaktekhnologii-pozvolyayut-obuchat-milliony-lyudei-odnovremenno, свободный. Яз. рус. (дата обращения 30.11.2013).
6. Васильев В.Н., Лисицына Л.С. Основные направления развития информационно-образовательной среды вуза в связи с переходом на ФГОС ВПО // Компьютерные инструменты в образовании. 2012. № 4. С. 62–68.
7. Васильев В.Н., Лисицына Л.С. Планирование и оценивание ожидаемых результатов освоения компе- тенций ФГОС ВПО // Научно-технический вестник СПбГУ ИТМО. 2013. № 2 (84). C. 142–148.
8. Боярский К.К., Катков Ю.В., Муромцев Д.И., Ольшевская А.В., Стафеев С.К., Яговкин В.И. Ком- плексная визуализация предметной онтологии на основе взаимосвязанных конструкций // Компью- терные инструменты в образовании. 2012. № 5. С. 38–45.
9. Гаврилова Т.А., Муромцев Д.И. Интеллектуальные технологии в менеджменте: инструменты и систе- мы: Учебн. пособие. 2-е изд. СПб: Высшая школа менеджмента, 2008. 488 с.
10. Муромцев Д.И., Злобин А.Н., Катков Ю.В., Починок И.Н. Разработка базы знаний по оптике для обра- зовательных веб-приложений // Искусственный интеллект и принятие решений. 2011. № 3. C. 3-10.
11. Муромцев Д.И., Варгин Г.В., Семерханов И.А. Применение онтологий в системе управления интел- лектуальными ресурсами // Научно-технический вестник СПбГУ ИТМО. 2011. № 2 (72). С. 170.
12.Лисицына Л.С. Першин А.А. Электронный курс для обучения технологиям разработки веб- интерфейсов на основе HTML и CSS // Сборник материалов I Международной научно-практической конференции «Современные проблемы компьютерных наук». Пенза: Изд-во ПГУ, 2013. С. 83–84.


Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
Copyright 2001-2024 ©
Scientific and Technical Journal
of Information Technologies, Mechanics and Optics.
All rights reserved.

Яндекс.Метрика